top of page

Hoe je content schrijft dat rankt in Google

Na goed zoekwoordenonderzoek te hebben gedaan is het tijd om te beginnen met content schrijven. In dit artikel bespreken we hoe je kunt zorgen dat jouw content op hoog niveau is, zodat het kan ranken in Google!


Belangrijke termen


Termen

Uitleg

Bounce rate

Wanneer iemand op jouw pagina terecht komt kan het zijn dat deze persoon binnen 5 seconde weer weggaat van je website omdat de bezoeker zijn aandacht snel verliest. Dit heet een ‘’bounce’’. Wanneer je bounce rate 50% is, betekent het dat 50% van de bezoekers van jouw website zo goed als direct weer weggaat van je website. Wanneer je een hoge bounce rate hebt ziet Google dat mensen vrijwel direct weggaan van je website, wat ervoor zorgt dat Google je pagina minder hoog zal laten ranken in Google.

Average pages visited

Dit is data over hoeveel pagina’s bezoekers gemiddeld zien op jouw website. Wanneer dit hoger is, heeft dit een positief effect op je rankings omdat Google ziet dat mensen geïnteresseerd zijn in jouw content. Belangrijk om te weten is dat bounce rate belangrijker is dan average pages visited voor SEO.

Search intend

Wat voor informatie wilt de lezer hebben vanuit zijn zoekopdracht in Google? Als je de informatie geeft waar de lezer naar op zoek is, is de kans groter dat lezers blijven hangen. Je bounce rate zal dus omlaag gaan, wat zorgt voor betere Google rankings. Of je pagina voldoet aan de search intend van de zoeker maakt of kraakt je content.


Hoe ziet goede content eruit?


Goede content houdt de aandacht van de lezer vast zodat deze blijft hangen op jouw pagina. Daarnaast bevat goede content de juiste keywords zodat Google precies ziet waar je pagina over gaat. Hieronder bespreken we de punten die nodig zijn om goede content te creëren.


Titels en subtitels

Content_SEO

Voordat bezoekers alle content lezen, scannen ze vaak de titels en subtitels om te kijken of de content waardevol voor hen is. Het is dus erg belangrijk dat je de titels kort houdt en de titels duidelijk omschrijven wat de lezer kan verwachten in een bepaalde alinea.


Daarnaast is het belangrijk om de juiste keywords in de titels te hebben staan. Zo kan Google makkelijker bepalen op welke keywords de content moet ranken. Een goede vuistregel is dat de hoofdtitel altijd het keyword moet bevatten en dat de helft van de subtitels het keyword moeten bevatten.


De alinea’s zelf


Het is belangrijk dat iedere alinea niet langer dan 5 regels is. Wanneer de alinea langer is dan 5 regels zorgt het ervoor dat het eruit ziet als veel tekst voor lezers. Dit zorgt ervoor dat lezers eerder hun aandacht verliezen en eerder je website zullen verlaten, waardoor je bounce rate omhoog gaat.


Daarnaast is het belangrijk om korte zinnen te gebruiken en je taalgebruik gemakkelijk te houden. Kortere zinnen en makkelijk taalgebruik kost minder moeite voor de menselijke hersenen om te begrijpen, waardoor mensen minder snel hun aandacht verliezen.


Afbeeldingen en videos

Content_SEO

Het is aan te raden relevante afbeeldingen en video’s te gebruiken op je website. Ook hierdoor zullen lezers hun aandacht minder snel verliezen. Meer dan één video per pagina kan schadelijk zijn, omdat de laadtijd van je pagina hierdoor achteruit gaat. Hier later meer informatie over.


Search intend


Het is erg belangrijk dat je content de informatie bevat waar de lezer naar op zoek is. Wanneer je content niet de juiste informatie biedt, is de kans nihil dat je zult ranken binnen Google. Een handige tool hiervoor is alsoasked.com. Via deze tool kun je precies zien naar welke informatie mensen op zoek zijn wanneer ze een op een keyword zoeken in Google.



Hoe schrijf je goede content?


Hieronder leg ik een stappenplan uit, waarmee je content schrijft dat rankt!


1. Doe zoekwoorden onderzoek


Zie hier alle informatie hierover.


2. Vind de search intend van de zoeker


Gebruik alsoasked.com en bekijk welke vragen je moet beantwoorden in je content.


3. Schrijf je titel en subtitels


Schrijf de titels op basis van je zoekopdracht in alsoasked.com. Zorg dat de titels kort zijn en duidelijk omschrijven wat mensen kunnen verwachten in de alinea’s. Gebruik je keyword in je titel en subtitels.


4. Schrijf de alinea’s


Schrijf de alinea’s onder de titels. Zorg dat de alinea’s maximaal 5 regels zijn. Als een alinea meer informatie nodig heeft, splits de alinea dan op. Dit kan onder dezelfde subtitel.


5. Vind of maak relevante afbeeldingen en video’s


Via pexels.com kan je gratis stockfoto’s en video’s downloaden. Gebruik deze afbeeldingen en video’s in je content. Ideaal is om zelf relevante afbeeldingen en video’s te maken, maar hier heb je niet altijd de tijd en middelen voor.



Veelgemaakte fouten


Keyword stuffing

Content_SEO_Blocks

Veel mensen voegen keywords toe op plaatsen waar het niet relevant is, om het aantal keer dat het zoekwoord terugkomt in je content te verhogen. Vroeger werkte dit goed om hoger te ranken in Google, maar het algoritme is slimmer geworden er herkent dit nu. Keyword stuffing is voor Google een red flag, waardoor je content lager zal ranken.


Teveel tekst per alinea


Teveel tekst per alinea zorgt ervoor dat lezers hun aandacht eerder verliezen en de bounce rate hoger zal worden voor je webpagina. Dit heeft een negatief effect voor je rankings in Google.



Conclusie

  • Gebruik duidelijke titels met je keyword er in

  • Schrijf met korte zinnen en makkelijk taalgebruik

  • Zorg dat alinea’s niet langer dan 5 regels zijn

  • Voldoe aan de search intend van de zoeker

  • Gebruik relevante afbeeldingen en video’s




0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page