top of page

Hoe je in 2023 je zoekwoordenonderzoek moet doen

Voordat je begint met het schrijven van een tekst voor op een landingspagina of voor een blogpost, is het belangrijk dat je de content schrijft rondom de juiste zoekwoorden. Dit maakt namelijk het verschil of je pagina gaat ranken in Google en of het verkeer wat je krijgt waardevol is.



Belangrijke termen voor zoekwoordenonderzoek


Term

Uitleg

Zoekwoord

Ook wel keyword genoemd. Dit zijn de woorden waar je op kunt ranken in Google met de teksten die je schrijft.

CPC

Cost per click: wat adverteerders voor een klik betalen in Google Adwords voor een bepaald zoekwoord.

Vollume

Hoeveel mensen maandelijks binnen Google zoeken op een bepaald zoekwoord

CTR

Click through rate: hoeveel procent van de mensen op jouw zoekresultaat klikt na een zoekopdracht voor een zoekwoord waar jij met jouw pagina op rankt.

Keyword difficulty

Hoe moeilijk het is om op een bepaald keyword te ranken in Google op schaal van 0 tot 100.



Welke zoektermen zijn het best om op te ranken?


Niet ieder zoekwoord is even waardevol als het andere zoekwoord. Het is belangrijk dat wanneer je rankt op je zoekwoord het genoeg waarde levert. Wanneer is een zoekwoord waardevol om op te ranken?


Keyword difficulty

SEO_zoekwoordenonderzoek

Ten eerste is het belangrijk om te kijken wat de keyword difficulty is van een keyword. Als dit erg hoog is, weet je dat de kans klein is dat je op dit keyword zult ranken zonder dat je veel geld uitgeeft aan backlinks omdat er veel concurrentie op deze keywords is. Zelf kies ik vaak voor keywords met een keyword difficulty van onder de 20, aangezien op deze keywords ranken

makkelijker is dan op keywords met

een hoge difficulty.


Volume van een keyword


Wanneer een keyword maandelijks maar 50 volume heeft, kun je weinig verkeer krijgen wanneer je rankt op dit keyword. Het is aan te raden dat het keyword waar je op wilt ranken minstens 300 volume heeft.


Van alle zoekopdrachten op een keyword kun je ook maar een bepaald percentage naar jouw website laten gaan. Hieronder zie je een grafiek die aangeeft hoeveel procent gemiddeld doorklikt naar welke plaats in de zoekresultaten.

Organic_breakdown_per_position

Wanneer je een nummer 2 positie hebt op een keyword met 300 volume, pak je dus gemiddeld 300 * 0.158 = 47,4 kliks per maand. Wanneer je echter een nummer 2 positie hebt op een keyword met 3000 volume, pak je gemiddeld 474 kliks per maand. Zo zie je dat volume een enorm verschil kan maken voor je resultaten.



CPC van een keyword


Door naar de cost per click te kijken van een keyword is het makkelijk om de waarde in te schatten van ranken op een keyword. Wanneer adverteerders een bepaald bedrag betalen voor een klik betekent dit dat dit keyword sales oplevert. Om een voorbeeld te geven: als keyword #1 een cost per click van een euro heeft, 2000 volume heeft en je op plaats 3 rankt, levert dit gemiddeld per maand aan kliks op:


2000 * 0,11 * 1 = 220 euro per maand.


Wanneer je op plaats 3 rankt voor keyword 2 met 500 volume, maar een cost per click van 6 euro, levert dit gemiddeld per maand aan kliks op:


500 * 0,11 * 6 = 330 euro per maand.


Zo zie je dat ondanks het lagere volume keyword #2 alsnog meer waarde oplevert. Het is dus belangrijk om naar al deze 3 dingen te kijken: Het volume, de CTR en de CPC. Om de waarde van een keyword in te schatten gebruik je dus de volgende formule:


Volume * CTR * CPC = waarde per maand aan kliks.



Hoe vind je de juiste keywords?


De theorie is natuurlijk heel mooi, maar hoe vind je deze keywords in de praktijk? Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om de juiste keywords te vinden. Voor het onderstaande voorbeeld gebruiken we een gratis tool genaamd Ubersuggest.

logo_ubersuggest_keyword research

Stel je hebt een website waar je auto’s inkoopt om later weer te verkopen.

  1. Ga naar ubersuggest.com

  2. Voer je keyword in, hier dus: auto verkopen

  3. Scroll naar onder op de pagina, en druk op ‘’alle keywords weergeven’’.

  4. Kijk goed naar SEO moeilijkheid (keyword difficulty) en gebruik de gegeven formule om de waarde per keyword in te schatten

  5. Kies jouw keyword en schrijf je tekst rondom dit keyword


Veelgemaakte fouten bij zoekwoordenonderzoek


Er zijn een aantal fouten die veel mensen maken bij het doen van keyword research. Zelf heb ik deze fouten ook gemaakt toen ik begon met SEO.


Alleen maar kijken naar volume


Hoog volume, betekent veel verkeer naar je website toch? Inderdaad, alleen is veel verkeer niet perse waardevol. Om een voorbeeld te geven van een fout die ik heb gemaakt:


Zelf ben ik verantwoordelijk voor de SEO van bijlesaanhuis.nl. Ik zag dat er veel zoekvolume was op keywords zoals ‘’omtrek cirkel berekenen’’, of andere schoolgerelateerde keywords. Ook was de keyword difficulty erg laag. Ik zag mijn kans schoon en schreef een artikel rondom dit keyword:


https://bijlesaanhuis.nl/wiskunde/omtrek-cirkel-berekenen


Op dit moment rankt dit artikel op plaats 1 in Google en krijgt het artikel ongeveer 3000 bezoekers per maand. Het probleem is, dat op dit keyword geen sales worden gemaakt. Er is geen CPC op dit keyword. Ofwel, heel leuk al dat verkeer, maar Bijles Aan Huis heeft er niets aan. Kijk dus altijd goed of het keyword een CPC heeft.


Keywords met een te hoge keyword difficulty pakken

Keyword_research_SEO

Deze keyword zijn erg moeilijk om op te ranken aangezien er veel concurrentie is voor deze keywords. Als je website een hoge autoriteit heeft is het zeker het proberen waard, maar als je website een lage autoriteit heeft kun je deze keywords het best overslaan en focussen op keywords met een lagere keyword difficulty. Een hogere autoriteit betekent een betrouwbare site. Dit wordt nader uitgelegd in het hoofdstuk ‘website autoriteit’.


Focussen op keywords die niet relevant zijn voor je website


Ik pak hier weer even het voorbeeld van de auto inkoop website. Stel je voor dat het keyword ‘’auto importeren’’ veel volume heeft, een lage keyword difficulty en een hoge CPC. Dit keyword lijkt ideaal om op te ranken, maar de site van de auto inkoop biedt geen service voor het importeren van auto’s.


Dit keyword is dus niet relevant voor deze site, terwijl het keyword wel heel relevant kan zijn voor een andere website. Kijk dus altijd of het keyword past bij de intentie van jouw website.



Tools om te gebruiken voor zoekwoordenonderzoek


Ubersuggest is niet de enige tool die je kunt gebruiken voor keyword research. Het voordeel van Ubersuggest is dat er een gratis versie is. Hieronder zie je een lijstje met een aantal tools die je ook kunt gebruiken voor keyword research.


Ahrefs


Ahrefs is een erg uitgebreide SEO tool die je voor meer dingen dan alleen keyword research kunt gebruiken. Ook is Ahrefs erg gebruiksvriendelijk. Een nadeel van Ahrefs is dat het aan de prijzige kant is. Wanneer je Ahrefs wilt gebruiken moet je dus wel zorgen dat je veel gebruik zult maken van de tool.


Semrush


Semrush heeft net als Ubersuggest een gratis versie, zodat je 10 keer per dag kunt zoeken naar keywords. Voor iemand die net begint in SEO zal dit waarschijnlijk genoeg zijn. Wanneer je het abonnement upgrade, betaal je wel ongeveer 120 euro per maand. Duur grapje dus voor een beginnende SEO’er



Samenvatting


De waarde per maand aan kliks is het resultaat van het vermenigvuldigen van het volume, de CTR (click-through rate) en de CPC (cost per click). Het is belangrijk om te richten op keywords met voldoende volume, hoge CPC en relevantie voor je website. Tools zoals Ubersuggest en Semrush bieden gratis versies voor zoekwoordenonderzoek en het is aan te bevelen om keywords te kiezen met een lage keyword difficulty.

9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page